وبلاگ کارشناسی مشاوره و سرگروه مشاوره آموزش و پرورش ناحیه سه کرمانشاه

خودت را دوست بدار و کمک کن تا دیگران نیز خود را بیشتر دوست بدارند...

وبلاگ کارشناسی مشاوره و سرگروه مشاوره آموزش و پرورش ناحیه سه کرمانشاه

خودت را دوست بدار و کمک کن تا دیگران نیز خود را بیشتر دوست بدارند...

اصول توانمند سازی

دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۹، ۰۹:۵۲ ق.ظ

اصول توانمند سازی اصول توانمند سازی از دیدگاه کارشناسان به این ترتیب می باشد : 1) برای اجرای توانمندسازی هیچ فرمول جادوئی یا دستورالعمل استاندارد وجود ندارد. 2) توانمند سازی در خدمت یک هدف است : توانمند سازی وسیله برای رسیدن به هدف است نه اینکه خودش هدف باشد.به کارکنان کمک می کند تا به سازمان و خودشان کمک کنند و به شغل آنان معنا و احساس می بخشند ا بتوانند کار را به طور مطلوب انجام دهد. 3) توانمند سازی را باید مدیریت کرد آن را انجا داد و مطمئن بود که در حال اجراست. 4) توانمند سازی وقتی خوب عمل می کند که مبتنی بر ارزشها باشد زمانی از توانمند سازی انرژی بیشتری بدست می آید که مدیران مقبول کارکنان باشند. 5) اعتماد و تعهد : دو نکته کلیدی محسوب می شود با تسخیر افکار و روان کارکنان می توان مشارکت آنان را در پیشنهاد دادن را فراهم کرده ،وفاداری و تلاشهای آنان را مضاعف کرد. 6) مدیران و سرپرستان نیز همانند کارکنان باید توانمند شوند. 7) با تعریف مرزهای کاری می توان حدود اختیارات کارکنان را روشن کرد، با خذف موانع شرایط این کار فراهم میشود. 8) ارتباطات و اطلاعات :شریانهای حیاتی با مایع زندگی توانمند سازی هستند. 9) آموزش توانمند سازی چیزی بیش از اقدامات اصلاحی است. 10) پیگیری و روانسازی بیش از کنترل و نظارت مؤثراست . 11) گرامی داشت و قدردانی از افراد برای موفقیت های آنی لازم است. 12) توانمند سازی فرایندی دشوار و مستلزم صرف وقت است.چون به سادگی نمی توان باورها ، خط مشی ها ، روشهای کاری ، ساختار سازمانی و رفتارها را تغییر داد. نتیجه گیری امروزه سازمانها با چالشهای متفاوتی مواجه هستند که فائق آمدن بر این چالشها نیازمند داشتن منابع انسانی توانمند می باشند بنابراین توانمند سازی جزء ضروریات هر سازمان محسوب می شود.توانمندسازی فرایند تقویت احساس خوداثربخشی است و این کار توسط کارشناسی وضعیت هایی که احساس بی قدرتی را در افراد بوجود می آورد و خذف آنها با استفاده از شیوه های رسمی سازمانی و فنون غیر رسمی مهیاسازی اطلاعات مورد نیاز افراد موجب اثربخشی آنها می شود میسر است.حضور فعالانه سازمان در عرصه رقابت و تکنولوژی و بوجود آمدن مشاغل جدید و لزوم داشتن مهارت های مختلف در کارکنان توانا سازی کارکنان را اجتناب ناپذیر کرده است .از طریق برنامه های توانمند سازی ، ظرفیت های کاری با تفویض اختیار ، افزایش مسئولیت ، خود مختاری در تصمیم گیری و احساس خودکار امری افزایش می یابد.در نتیجه بهره وری و اثربخشی سازمان افزایش می یابد توانمند سازی دارای مزایای زیادی است که از جمله آنها می توان تمرکز بر مشتری ، اتحاد در تصمیمات مشارکتی ، مشارکت کارکنان در مسئولیت ها ، افزایش مهارت ، چابکی در سازمان ، کاهش استرس ، بهبود شرایط .... را ذکر کرد. مشخص بودن اهداف ، اختیارات ، مسئولیت ها ، ارتقای شغلی ، فنی سازی شغلی ، دادن روحیه و انگیزه و اعتماد، تعهد ، صمیمیت ، قدردانی و مشارکت ، ارتباطات و توجه به محیط کاری افزایش مهارت و افزایش اطلاعات عوامل مهم و مؤثری هستند که بر توانمند سازی کارکنان تأثیر دارند. توانمند سازی بصورت فرایندی صورت می گیرد که شامل سه فرایند : 1. فرایند استراتژیک 2. فرایند تجزیه وضعیت منابع انسانی و فرایند توانمند سازی کارکنان می‌باشد که هر یک از این فرایندها در درون خود دارای کاکهای مختلفی هستند تا کارکنان ظرفیت های لازم را برای خیر در جهت توانمند سازی به دست نیاورند.موفقیتی حاصل نخواهد شد بویژه اگر بودجه و سرمایه لازم برای پیاده سازی وجود نداشته باشد. بنابراین خلق یک محیط کاری توانمند در هر یک از ابعاد سازمانی می تواند باعث پیشرفت سازمان در تمام زمینه گردد.

گردآورنده : سمیرا قاسمی

  • کارشناسی مشاوره و گروه آموزشی مشاوران ناحیه سه کرمانشاه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی